Allt om din bostad
Vi har samlat viktig information och praktiska tips för att göra din vardag i våra bostäder så smidig som möjligt.
Att bo hos oss ska vara enkelt och bekvämt. På den här sidan hittar du allt du behöver veta om ditt hem. Här får du också tips på hur du kan ta hand om din bostad och bidra till ett hållbart boende. Informationen presenteras både på ett visuellt och interaktivt sätt eller i en meny av snabbval.
Är det någon information som saknas eller behöver förklaras så tveka inte att höra av er på kustbostader@oxelosund.se.
Alla våra lägenheter är utrustade med brandvarnare. Saknas brandvarnare kontakta Kundcenter på telefonnummer 0155-388 50 Länk till annan webbplats. så får du en brandvarnare monterad utan kostnad av oss.
Kom ihåg att prova brandvarnaren med jämna mellanrum.
Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder – tjuter den till fungerar den som den ska. Tjuter den inte så behöver den bytas ut.
Kontakta oss när det är dags att byta brandvarnare
Våra brandvarnare har 10 års batteri och dessa ska inte bytas. Brandvarnaren ger ifrån sig korta ljudstötar när batteriet är på väg att ta slut. Om den börjar låta innan den blivit utbytt av oss, kontaktar du Kundcenter så kommer vi och byter ut din gamla brandvarnare mot en ny.
Kom ihåg att brandvarnaren är en billig livförsäkring. Anmäl därför fel på brandvarnaren omedelbart till Kundcenter.
Inga saker i trapphus och loftgångar
I trapphus och loftgångar får det inte finnas saker. Om det börjar brinna måste alla kunna ta sig ut snabbt. Då får det inte stå saker i vägen, till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, skohyllor, dörrmattor, blommor, skyltar och dörrkransar.
Brandskyddsfilt
Du som är ny hyresgäst och har flyttat in underhösten 2023 har fått en brandfilt av oss. I början av filmen Vår trygghet GD får du lära dig hur du använder en brandfilt vid en eventull brand. I filmen ser du även hur du använder brandsläckare och testar din brandvarnare.
Brandvarnare finns i samtliga lägenheter, brandsläckar rekomenderar vi att du köper själv då det inte ingår i vår standard.
Här hittar du 9 enkla filmer om sådant du kan fixa själv i din lägenhet.
Vi hjälper dig om något som tillhör lägenheten går sönder. Det ingår i din hyra. Men det finns också fel eller skador som du själv ansvarar för att åtgärda.
Du kan göra en felanmälan via webben, via telefon eller vid akuta fel efter kontorstid direkt till Securitas
- Akut felanmälan Länk till annan webbplats.
- Felanmälan för lägenhet via hemsidan- ej akuta felanmälaningar Länk till annan webbplats.
- Felanmälan via telefon 0155-388 50 Länk till annan webbplats. även akuta fel under kontorstid
- Akuta felanmälningar efter kontorstid- kontakta Securtias på telefon 010-470 57 84 Länk till annan webbplats.
- Felanmälan för fastigheten och yttre miljö via hemsidan-ej akuta felanmälningar Länk till annan webbplats.
När du kontaktar oss ska du uppge
- din adress
- ditt lägenhetsnummer
- ett telefonnummer som vi kan kontakta dig på
- felet på ett sakligt och tydligt sätt
- om vi får gå in med huvudnyckel
- om du har hemlarm
- om du har husdjur
Hur lång tid det tar innan du får hjälp med felet avgörs av hur allvarligt vi anser att felet är och hur många andra ärenden som vi har att hantera för tillfället.
De allra flesta åtgärder gör vår egen personal, men det förekommar även att vi anlitar entreprenörer.
Vår personal och de entreprenörer vi anlitar legitimerar sig alltid när de kommer för att utföra en felanmälan i din bostad.
Alla våra lägenheter är utrustade med brandvarnare. Saknas brandvarnare kontakta Kundcenter på telefonnummer 0155-388 50 Länk till annan webbplats. så får du en brandvarnare monterad utan kostnad av oss.
Saker du ansvarar för själv som hyresgäst och som inte ingår i en felanmälan
Byta glödlampor, lysrör och glimtändare
Byta proppar i elskåp
Reparera och byta ut persienner
Den gemensamma tvättstugan används av många och alla har tillsammans ansvar för att hålla den städad. Lämna den därför alltid ren och fräsch och anmäl direkt till felanmälan om något inte fungerar som det ska i tvättstugan.
Vissa av våra bostadsområden har digitala tvättstugor. Information om hur de fungerar och vilka områden som har digitala tvättstugor. Länk till annan webbplats.
För övriga tvättstugor gäller följande:
- För att tvättstugan ska fungera så effektivt som möjligt har dagen delats in i tvättpass. Tiderna hittar du på bokningstavlan vid tvättstugan.
- På bokningstavlan ska var och en boka tid genom att montera tvättmarkeringscylindern för den dag och tid som önskas.
- Efter avslutad tvättperiod tar du bort din markeringscylinder.
- Har tvättning inte påbörjats inom en timme efter bokad tid har annan hyresgäst rätt att överta kvarvarande tid på perioden. Detta gäller inte hus med digital bokningstavla eftersom dörren är låst under hela din tvättperiod.
- Mangelrum får användas perioden efter tvättperioden och torkrum/torkskåp/torktumlare får användas max 1 timme efter ordinarie tvättid, om inte hyresgäster kommer överens om annat.
- Tvättstuga, tork-/mangelrum samt eventuellt andra tillhörande rum ska noga rengöras efter avslutad tvättning. Detta gäller även tvättmaskiner och tumlare med tillhörande fack och filter.
- Eventuella fel ska omedelbart anmälas till Kundcenter - Felanmälan Länk till annan webbplats. på telefon 0155-388 50 Länk till annan webbplats.. Saknas utrustning eller liknande ska även detta anmälas på samma nummer.
Värmen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen, men snabba väderskiftningar kan göra att rummet tillfälligt känns kallare.
Är elementen verkligen igång under hösten?
Ja, elementen är alltid aktiva och styrs av en termostat som anpassar sig efter utomhustemperaturen. Men när vädret skiftar snabbt mellan varmt och kallt kan systemet ha svårt att hinna med att justera värmen direkt. Detta kan göra att rummet tillfälligt känns kallare.
Som hyresgäst i våra lägenheter behöver du inte själv reglera inomhustemperaturen. Vårt uppvärmningssystem är kopplat till en utegivare som automatiskt justerar värmen i din lägenhet baserat på utomhustemperaturen. När det blir kallare ute, ökar värmen i dina element. När det blir varmare, minskar värmen automatiskt. Det innebär att din lägenhet hålls på en behaglig temperatur året runt – utan att du behöver vrida på elementet själv.
Ska jag justera elementet?
- På vintern kan en liten justering göras om du upplever att det är för varmt inomhus. Vi rekommenderar dock att du undviker att vrida på elementet för mycket, eftersom systemet redan är optimerat för att hålla en behaglig temperatur.
- På sommaren ska du inte behöva röra elementet alls. Under varmare månader stängs värmen av automatiskt, och det är bäst att låta elementet vara inställt som det är.
Tips för en behaglig inomhusmiljö
- Ventilationen över fönstret ska vara öppen. Därifrån kommer ny och frisk luft in i bostaden, som värms upp av elementens värme. Frånluftsventilen i badrummet och köket hjälper till att suga ut den gamla luften, vilket skapar ett luftflöde som bidrar till en jämnare temperatur och ett bättre inomhusklimat.
- Håll rent runt ventilationen för ett bättre inomhusklimat. Som boende kan du enkelt bidra genom att regelbundet torka av ventiler och hålla dem fria från damm och smuts. Det säkerställer att luften kan cirkulera fritt och bidrar till en friskare och mer behaglig inomhusmiljö.
Mät temperaturen innan du gör en felanmälan
Hur vet du om elementet ger rätt temperatur? Inomhustemperaturen bör ligga runt 20 grader. Du kan kontrollera det genom att placera en termometer mitt i rummet i knähöjd och mäta under flera dagar. Även om elementen kan kännas kalla, beror det oftast på temperaturskillnaden mellan din hand (38 grader) och den värme som elementet avger, vilket är normalt. Om du märker att temperaturen faktiskt är för låg efter att ha mätt, kan du göra en felanmälan.
Behöver du en enkel termometer? Kontakta oss här så hjälper vi dig!
Kustbostäder vill bidra till en ökad trygghet och förhindra våld i hemmet
Kustbostäder startade arbetet med Huskurage 2019 och började då sprida kunskapen om 3-stegsmetoden till alla hyresgäster. Allt för att du som granne kan visa omtanke och känner till hur du kan agera vid misstanke om våld i nära relationer. Allt för att bidra till en ökad trygghet och förhindra våld i hemmet. Det kan vara livsavgörande att agera direkt om något händer.
Alla boende inom Kustbostäder ska ha rätt att leva utan oro och rädsla för våld. Vi ska kunna förvänta oss att våra grannar agerar och gör något om känslan finns att något inte står rätt till hos grannen.
Kustbostäder har därför antagit riktlinjen Huskurage och sprider kunskapen 3-metoden som ska hjälpa oss som grannar i hur vi kan visa omtanke och göra civilkurage till norm. Ju fler vi är som uppmärksammar Huskurage, ju fler kan få hjälp. Lär dig vad du kan göra nedan.
Våga bry dig om din granne!
Vid oro för våld och av omtanke ber vi dig
1. Ringa på hos grannen för att höra efter hur allt är.
2. Ta hjälp av en annan granne vid behov.
3. Ring polisen- och kontakta alltid polisen i första hand vid hotfulla eller akuta situationer.
Om du känner oro för att ett barn är utsatt, kontakta socialtjänsten och gör en orosanmälan.
Det kan vara livsavgörande att knacka på!
Vill du inte stå kvar själv, hämta hjälp och ring polisen. Att knacka på kan räcka för att stoppa pågående våld. Du kan rädda liv!
Det ska vara lätt att göra rätt! Genom att se till att det finns Miljöhus i bostadsområdena förenklar vi för dig som hyresgäst att slänga ditt avfall. Några av våra bostadsområden har redan Miljöhus och vi arbetar aktivit för att fler områden ska få egen sortering.
I Miljöhusen kan du slänga
- Plast
- Pappersförpackningar
- Metallförpackningar
- Glasförpackningar
- Tidningar
- Matavfall- bruna tunnan
- Restavfall- gröna tunnan
Finns inget Miljöhus i just ditt bostadsmråde så finns det i Oxelösund 6 stycken återvinningsstationer som Förpacknings och tidningsinsamlingen (FTI) ansvarar för. Oxelö Energi har en bemannad återvinningscentral på Föreningsgatan och i några av butikerna i Oxelösund finns så kallade Samlare där du kan slänga mindre elektronikavfall. Nya påsar till ditt matavfall finns att hämta på återvinningscentralen (ÅVC).
Karta över återvinningsstationer, återvinningscentral, ristipp samt de affärer som har en Samlare för småelektronik.
Parkering
De flesta av våra områden har parkeringar i anslutning till bostaden. För att hyra en parkering tar du kontakt med Uthyrningen Länk till annan webbplats.. Vi tar emot din anmälan och återkommer när det finns en ledig plats.
Om du ska parkera direkt utanför trapphuset och entréporten för i- och urlastning så behöver du ett parkeringstillstånd om du vet att det tar längre än 6 minuter. Parkeringstillstånd hämtar du ut i receptionen på Sjögatan 28.
För dina gäster finns det besöksparkeringar. På vissa områden är de bara markerad med ett "P", vilket innebär 24 timmars parkering. Annars är det tydligt skyltat ute i områdena. Om boende i området använder gästparkeringen kan det resultera i en p-bot.
Elladdning
För dig med elbil finns parkering med laddstolpe att hyra på Norra Malmgatan och på Björntorpsvägen.
Garage och carport
Garageplats finns att hyra i områdena Ramdalen, Centrum och Frösäng.
I Sunda och Frösäng kan du hyra carport.
För att hyra garage eller carport tar du kontakt med Uthyrningen. Länk till annan webbplats.
Här har vi samlat ihop information som kan vara bra att veta om skyddsrum.
1. Det finns skyddsrum i många av Kustbostäders fastigheter. På Myndigheten för Samhällsförsvar och Beredskaps (MSB) webbplatsfinns en interaktiv skyddsrumskartaLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. där du själv kan leta upp närmaste skyddsrum.
2. Vid händelse av krig blir du uppmanad att gå till närmaste skyddsrum. Det betyder att skyddsrummet kan komma att användas av personer som inte bor i huset. Dörren kommer att stå öppen, det vill säga att inga nycklar eller taggar behövs för att komma in.
3. Ett skyddsrum är till för att skydda civilbefolkningen i händelse av krig. Ett skyddsrum skyddar från till exempel bomber, splitter, radioaktivitet och gas. Man ska kunna vistas säkert i ett skyddsrum i upp till två dygn.
4. Många skyddsrum i Sverige används som förråd när det inte är krig. Det är MSB som beslutar om eller när skyddsrummen ska öppnas. När beslutet är fattat har vi som fastighetsägare (tillsammans med andra) 48 timmar på oss att ställa i ordning skyddsrummen för sitt ändamål. På MSB:s webbplats finns mer information om skyddsrum.Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
5. I ett iordningsställt skyddsrum ska det finnas vatten upptappat på kärl, värme, ventilation och toalettmöjligheter. Däremot finns det inte till exempel mat eller filtar. På MSB:s webbplats hittar du en lista på saker som kan vara bra att ta med till ett skyddsrum. Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
6. Svenska skyddsrum är endast avsedda för människor.
7. Skyddsrum ska vara uppmarkerade med en tydlig vit skylt märkt "skyddsrum".
Grattis, en uteplats är en oas där man har fritt utlopp för att påta och odla egna grönsaker och blommor, eller bara sitta och njuta.
Vem sköter uteplatsen?
Det är viktigt att tänka på att det är du själv har ansvar för att sköta om din uteplats. Precis som det gäller att vårda din lägenhet, gäller samma sak för din uteplats. Det handlar om att hålla rent och snyggt, klippa gräs, buskar, häckar och underhålla eventuella staket, trädäck, plattytor och plank.
Trädäck och altan
Om du vill bygga altan på din uteplats ska detta godkännas av Kustbostäder. Arbetena ska också utföras fackmannamässigt. Det är alltid du som hyresgäst som ska sköta altanen, oavsett om du byggt den själv eller om tidigare hyresgäst byggt den. Tänk på att trädäck/altan får ligga max 150 mm över nuvarande marknivå.
Staket
Om du vill byta eller bygga nytt staket kan du bara göra det efter att du fått ett godkännade av Kustbostäder. Nytt staket ska vara av rak modell och vara max 800 mm högt. Staketet ska inte vara helt tätt.
Tips på miljövänlig tralltvätt
Ett miljövänligt medel för att tvätta altanen och få den ren efter vinterhalvåret. Blanda enligt receptet nedan, tvätta och skölja av med vatten.
- 2 dl ättika 24% (finns i mataffären)
- 1 liter varmt vatten
- Några droppar diskmedel (gärna YES)
Markiser och skärmtak
Markiser och skärmtak får du inte montera på fasader, ovanför uteplatser, entréer eller liknande.
Stadsnätet, ett öppet bredbandsnät och den vanligaste bredbandslösningen i Oxelösund.
Alla Kustbostäders lägenheter är anslutna till stadsnätet i Oxelösund.
Med stadsnätet får du tillgång till bredband, tv och telefoni med rejäl kapacitet, ända upp till 1000Mbit/s och du får tillgång till ett stort antal tjänsteleverantörer.
Grundutbud TV
De flesta av Kustbostäders fastigheter är anslutna till Tele2.
Det innebär att du har ett digitalt grundutbud som du kommer åt genom att ansluta din tv direkt till ditt tv-uttag eller via en digitalbox.
Här kan du se aktuella driftstörningar för din adress. Länk till annan webbplats.
I flera av våra bostadsområden ingår förråd till din lägenhet. Ofta är de placerade i källaren men de kan också hittas på vinden eller i din lägenhet.
Extra förråd
Förråd finns att hyra i områdena Centrum, Ramdalen och Frösäng. Som hyresgäst hos Kustbostäder så har du möjlighet att hyra ett extra förråd i den mån det finns ledigt. Kontakta uthyrningen och för att se om det finns något ledigt förråd i ditt område eller för att ställa dig i kö.
Om du vill flytta från din lägenhet behöver du säga upp den. Detta gäller både när du flyttar från oss och när du byter lägenhet inom oss.
Du har 3 månaders uppsägningstid när du säger upp din lägenhet, parkeringsplats och/eller förråd Flyttar du till äldreboende eller särskilt boende har du 2 månaders uppsägningstid. Skulle hyresgästen avlida har dödsboet 1 månads uppsägningstid efter det att dödsfallsintyget inkommit. Samtliga uppsägningstider räknas från närmast kommande månadsskifte.
Vid byte av lägenhet inom oss är det viktigt att du kontrollerar att ditt nya inflyttsdatum stämmer med din uppsägningstid eftersom du numera har 3 månaders uppsägningstid även vid byte.
Du kan säga upp din lägenhet genom att ringa till oss på Uthyrningen Länk till annan webbplats. eller skicka ett mejl. Vi skickar då ut en uppsägning som du får signera. Uppsägningen skickas antingen digitalt och du signerar med bank-id, eller hem till dig.
Sidan uppdaterad: